سنجش تکمیلی امیرکبیر
Menu
از سال 1392 سنجش تکمیلی امیرکبیر تمام خدمات آموزشی خود را با برند سنجـش امیـرکبیـر ارائه مینماید.
منابع آزمون کارشناسی ارشد 96-97 | منابع آزمون دکتری 96-97 | سنجش امیرکبیر
کانال تلگرام سنجش امیرکبیر و تخفیف های شگفت انگیز ساعتی و روانه

منابع آزمون دکتری باغبانی - سبزیکاری کد 2406

منابع آزمون دکتری باغبانی - سبزیکاری کد 2406

منابع آزمون دکتری باغبانی - سبزیکاری کد 2406

منابع آزمون دکتری باغبانی - سبزیکاری کد 2406

منابع آزمون دکتری باغبانی - سبزیکاری کد 2406
منابع آزمون دکتری باغبانی - سبزیکاری کد 2406

منابع آزمون دکتری باغبانی-سبزیکاری کد 2406

برای مشاهده اطلاعات بروز در رابطه با منابع آزمون این رشته از منوی بالای سایت, دکتری سراسری, بسته های آموزشی را انتخاب کنید

 

راهنمای جامع آزمون کارشناسی ارشد و دکتری علوم باغبانی

 

معرفی رشته باغبانی
رشته علوم باغبانی یكی از گرایش‌های رشته كشاورزی در مقطع کارشناسی می‌باشد كه در این رشته فرد با استفاده از علم و داده های مختلف محیط خود بیماری‌های یك گیاه را تشخیص می‌دهد و درمان مناسب برای آن بیماری می‌یابد. رشته باغبانی از جمله کاربردی‌ترین رشته های کشاورزی می‌باشد که باتوجه به نوع فعالیت که معمولاً در سطح کمتری نسبت به زراعت صورت می‌پذیرد نیاز به مراقبت و تخصص بیشتر دارد که این مسئله می‌تواند به عنوان یک عامل موثر در ترغیب علاقه‌مندان صورت پذیرد. زیرا که در شهرهای بزرگ امکان فعالیت زراعی به راحتی میسر نمی‌باشد ولی امکان ایجاد و پرورش در سطح کم وجود دارد که بایستی برای شروع کار توجیه داشته باشیم که توجیه این کار در درآمد بالای این شغل است که با سرمایه بیشتر و تخصص بالاتر و کار بیشتر امکان‌پذیر است.

 

تعریف و هدف
مهندسی باغبانی یکی از رشته های اصلی مجموعه کشاورزی است که در سطح کارشناسی در بسیاری از دانشکده‌های کشاورزی دانشگاههای معتبر کشور ارائه می گردد. هدف از ارائه این رشته تربیت نیروهای زبده‌ای است که بتوانند در زمینه های مختلف پرورش و تولید محصولات باغی، سبزی و صیفی، گلهای زینتی، طراحی فضای سبز و... فعالیت نمایند.

 

اهمیت و جایگاه در جامعه
اساسی ترین نیاز هر فرد، تأمین نیاز غذایی اوست. با توجه به محدود بودن زمین و آب برای جوامع رو به رشد، باید حداکثر محصول را از زمینهای زیر کشت به دست آورد. محصولات باغبانی در دنیا، علاوه بر تأمین بخشی از غذای مورد نیاز بشر، در تأمین سلامتی انسان جایگاه ویژه ای دارد. تولید گلها و گیاهان زینتی سبب انبساط و شادی روح انسان و تقویت سلامت روانی افراد می شود. با توجه به وابستگی کشورمان به صادرات نفت، تولید محصولات باغبانی می تواند یکی از مهمترین منابع ارزی کشور باشد و جایگزین درآمد نفت شود. در حال حاضر نیز این بخش یکی از مهمترین منابع ارز آوری کشور محسوب می گردد. با توجه به این مطالب، جذب فارغ‌التحصیلان این رشته در وزارت کشاورزی و سازمانهای وابسته و همچنین بخشهای خصوصی نظیر شرکتهای سهامی زراعی و... اهمیت قابل ملاحظه دارد و نیاز خاص به این رشته را، حتی در مقایسه با سایر رشته های کشاورزی، به وضوح نشان می دهد.

 

صنعت و بازارکار
تواناییهای لازم برای داوطلبان این رشته و ادامه تحصیل در آن برای ادامه تحصیل در این رشته- با توجه به کمیت و کیفیت دروس ارائه شده در این دوره- داوطلب باید از دانش بالایی در زمینه های علوم پایه، شیمی، فیزیک و... برخوردار باشد. همچنین توان جسمی، قدرت تجزیه و تحلیل و دقت کافی در مسائل را داشته باشد. شایان ذکر است تقریباً اکثر کارها و فعالیتهای این رشته در خارج از محیط شهری و باغهاست و توان نسبتاً بالایی را می طلبد.

 


تواناییهای فارغ التحصیلان
همان گونه که اشاره شد فارغ التحصیلان این رشته می توانند پس از پایان تحصیلات مسؤولیتهای متفاوتی به عهده بگیرند، از جمله:
1- محاسبه، ساخت و اجرای گلخانه های تولید گل و سبزی، شاسی های گرم و سرد، خزانه های تولید نشا و سایر ادوات ثابت باغبانی.
2- نظارت و اجرا در کاشت باغهای پیشرفته و همچنین تولید ارقام جدید میوه و سبزی و...
3- فعالیت در زمینه های تحقیقات کشاورزی در بخش باغبانی.
4- طراحی باغ و پارک و فضای سبز شهری و نظارت و اجرای طرحهای فضای سبز ، چمن کاری و گل کاری.
انجام بسیاری از کارهای نقشه برداری برای اجرا و ایجاد دقیق باغها و فضای سبز. رشته باغبانی یکی از مهمترین رشته های کشاورزی است که داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی می تواند آن را انتخاب کند. با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و احتیاج غذایی آنها، رشته باغبانی با تولید حدود 40% مواد غذایی، نقش مهمی در تأمین مواد غذایی مورد نیاز بشر دارد. تخصصی شدن پرورش گیاهانو درختان میوه نیاز به استفاده بهینه از ابزار و امکانات و همچنین استعدادهای جوان دارد. به منظور تربیت نیروی متخصص، در آزمون سراسری، رشته مهندسی باغبانی برای تربیت متخصص در زمینه های تولید محصولات باغبانی، شامل درختان میوه ، سبزیها، درختان زینتی، گل کاری و طراحی فضای سبز ارائه می گردد.
در حال حاضر علوم باغباني به عنوان يكي از رشته هاي دانشگاهي پر طرفدار و جذاب در دانشكده هاي كشاورزي و در تمام كشورهاي جهان مطرح است وهر ساله تعداد كثيري از دانشجويان در مقاطع مختلف (فوق ديپلم- كارشناسي- كارشناسي ارشدو دكتري)و در گرايشهاي مختلف و متنوع اين رشته به تحصيل وتحقيق اشتغال دارند.شاید اغراق آميز نباشد ميان رشته ها تنوع وگرايشات موجود در علوم باغباني از ديگر رشته هاي دانشكده هاي كشاورزي بيشتر است زيرا اين رشته بر اساس محتوي و ماهيت موضوعات علمي خود پلي بين بسياري از رشته هاي دانشگاهي بر قرار مي كند كه از آن جمله مي‌توان به زيست‌شناسي،گياه‌شناسي (مرفولوژي،تشريح وفيزيولوژي)،شيمي وبيو‌شيمي،فارماكولوژي وداروسازي،هنرومعماري،ژنتيك و بيو تكنولوژي اشاره نمود. دانشجويان اين رشته مي‌توانند برحسب علاقه وتوانايي خودهر بخش وگرايشي را كه مايل هستند انتخاب ودر آن تا كسب بالاترين مدارج دانشگاهي به تحصيل ادامه دهند.اهميت روز افزون توليد و مصرف محصولات باغباني ازقبيل ميوه ها وسبزيجات،گل وگياهان زينتي كه موضوع علم باغباني است از نقطه نظرات سلامت وبهداشت جامعه انسان وكنترل بسياري از بيماريها بركسي پوشيده نيست .در حال حاضردانشكده هاي كشاورزي دانشگاههاي ايران علوم باغباني در مقاطع وگرايشات ذيل عرضه مي‌شودوهر ساله تعداد كثيري دانشجو در اين رشته از علوم فارغ التحصيل ودر خدمت جامعه قرار مي گيرند.
مباحث تكميلي اين رشته در قالب چهار گرايش باغباني : ميوه كاري ، سبزيكاري ،گلكاري وگياهان دارويي و ادويه اي و فیزیولوژی پس از برداشت عرضه شود.




1.مهندسي كشاورزي با گرايش علوم باغباني در مقطع كار شناسي
دانشجويان اين مقطع بطور كلي با اصول اين رشته در سالهاي اول و دوم تحصيل آشنا شده وطي يك سال آخر دروس تخصصي را مي‌گذرانند. آموزش دانشجويان در اين رشته شامل كليه اصول فني وعلمي توليد محصولات باغباني است كه در بر گيرنده ي گل ها وگياهان زينتي،سبزيجات وميوه هاي بديهي است،تنوع محصولات مذكور با توجه به آب وهوايي كه در آن پرورش مي يابد بسيار گسترده است .دانشجويان در اين دوره مي آموزند كه چگونه با روش هاي علمي اين محصولات را تكثير وتوليد وبه نگهداري آنها با اصول صحيح مبادرت نمايند.تنوع دروس و مطالب آموزشي در هر دو بخش نظري وعملي ونيز مزرعه اي،باغي وآزمايشگاهي بقدري است كه تقريبا نظر و تمايل دانشجويان با سليقه هاي مختلف را تامين مي كند.



2.باغباني در مقطع كار شناسي ارشد با چهار گرايش بشرح ذيل
الف:گلها و گياهان زينتي كه دربر گيرنده ي كليه ي اطلاعات علمي وگسترده در خصوص شناسايي،تكثير،پرورش وتوليد محصولات مذكورواستفاده در طراحيهاي كلان وبرخي از قبيل پاركهاوباغهاي عمومي وخصوصي،محوطه سازي وفضاهاي سبزوتحقيقات شايان توجه در خصوص مسائل ژنتيكي واصلاح و بهبود خصوصيات و ويژگي هاي كمي وكيفي اين گياهان ميباشد.
ب:ميوه كاري كه در بر گيرنده ي كليه ي اطلاعات علمي و گسترده شبيه آنچه درفوق ذكر گرديد.درمورد انواع ميوه جات مناطق مختلف دنيا ومسائل متفاوت آنهااز قبيل فيزيولوژي،ژنتيك،بيو تكنولوژي،تنش هاي محيطي ، تغذيه وهورمون ها،سازگاري وناسازگاري و موارد مشابه مي‌باشد.
ج:سبزي كاري كه عينا"در بر گيرننده ي آنچه كه در مورد ميوه جات متذكر شد مي باشدكه روي انواع مختلف سبزيجات ومسائل مختلف علمي آنها صورت مي گيرد گرايشات مختلف مربوط به كشت بافت وبيوتكنولوژي وموارد اصلاحي در مورد بسياري ازمحصولات سبزي قابل پياده كردن است..
د:گياهان دارويي مسائل علمي آموزشي وتحقيقاتي باغ تكيه بر ويژگي هاي داروئي گياهان مختلف واستخراج آنها بطرق علمي وبررسي فيتوكلين ها ومتابوليت هاي ثانويه بخشي از مطالب اين گرايش است.

 


3.باغباني در مقطع دكترا:
در بر گيرندهي كليه ي گرايشات علم باغباني است وروي مسائل روز اين رشته ودر سطح بين المللي كشورهاي پيشرفته ي جهان عرضه شده است

دانشگاه هایی که دوره کارشناسی ارشد سراسری و آزاد باغبانی را ارائه می دهند .
دانشگاه‌‌هاي بوعلی سینا، ارومیه، ایلام، تبریز، تربیت معلم آذربایجان، تربیت مدرس، تهران ، زابل، زنجان، رازی کرمانشاه، شاهرود، شهرکرد، شیراز، شهیدباهنرکرمان، چمران اهواز، اصفهان، رامین اهواز، گرگان، ساری، کردستان، فردوسی مشهد، گیلان، خرم آباد، رفسنجان، یاسوج و دانشگاه آزاد جهرم، دامغان، شيراز، علوم و تحقيقات، مرودشت و ورامين مقطع ارشد آن دائر می باشد.
ظرفيت پذيرش در دانشگاه‌‌هاي دولتي حدود 560 نفر و در دانشگاه آزاد حدود 540 نفر مي‌باشد. برای مشاهده ظرفیت هر یک از دانشگاه‌ها در دانشگاه سراسری به دفترچه شماره 2 ضمیمه و دانشگاه آزاد به جدول شماره دو دفترچه مراجعه نمائید.


ادامه تحصیل در دکتری باغبانی در کدام دانشگاه ها انجام می شود.
دانشگاه تهران، بوعلی سینا همدان ، تبریز، تربیت مدرس، شیراز گیلان، ارومیه، صنعتی اصفهان رشته باغبانی با علوم باغبانی- فضای سبز، گیاهان دارویی، میوه کاری، سبزی کاری، فیزیولوژی میوه و گیاهان زینتی را دارند. همچنین در دانشگاه آزاد دانشگاه واحد علوم و تحقیقات تهران در مقطع دکتری پذیرش می شوند.
منابع هر گرایش به تفکیک در دانشگاه آزاد و دولتی در جدول زیر بهمراه ضرایب ارائه گردیده است.

 

 

منابع آزمون دکتری مهندسی کشاورزی- باغبانی دانشگاه سراسری

کد- گرایش

نام درس

ضرایب

مجموعه علوم باغبانی و فضای سبز
- سبزی کاری
- فیزیولوژی و اصلاح سبزی
(کد –2406)

1- زبان انگلیسی

1

2- استعداد تحصیلی

1

3- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل:فیزیولوژی گیاهی و فیزیولوژی پس از برداشت –اصول تولید گیاهان باغبانی –ژنتیک و اصلاح گیاهان باغبانی

4

4- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد شامل :تغذیه و متابولیسم گیاهان باغبانی

مجموعه علوم باغبانی و فضای سبز
- میوه کاری
- فیزیولوژی و اصلاح میوه
(کد –2407)

1- زبان انگلیسی

1

2- استعداد تحصیلی

1

3- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل:فیزیولوژی گیاهی و فیزیولوژی پس از برداشت –اصول تولید گیاهان باغبانی –ژنتیک و اصلاح گیاهان باغبانی

4

4- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد شامل :تغذیه و متابولیسم گیاهان باغبانی –فیزیولوژی درختان میوه –اصلاح درختان میوه

4

مجموعه علوم باغبانی و فضای سبز
- گیاهان زینتی
(کد –2408)

1- زبان انگلیسی

1

2- استعداد تحصیلی

1

3- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل:فیزیولوژی گیاهی و فیزیولوژی پس از برداشت –اصول تولید گیاهان باغبانی –ژنتیک و اصلاح گیاهان باغبانی

4

4- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد شامل :تغذیه و متابولیسم گیاهان باغبانی –فیزیولوژی گل وگیاهان زینتی –اصلاح گل و گیاهان زینتی

4

مجموعه علوم باغبانی و فضای سبز
- گیاهان دارویی
- فیزیولوژی و اصلاح گیاهان دارویی و ادویه و نوشابه ای
(کد –2409)

1- زبان انگلیسی

1

2- استعداد تحصیلی

1

3- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل:فیزیولوژی گیاهی و فیزیولوژی پس از برداشت –اصول تولید گیاهان باغبانی –ژنتیک و اصلاح گیاهان باغبانی

4

4- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد شامل :تغذیه و متابولیسم گیاهان باغبانی –فیزیولوژی گیاهان دارویی –اصلاح گیاهان دارویی

جموعه علوم باغبانی و فضای سبز
- فیزیولوژی پس از برداشت (کد –2410)

1- زبان انگلیسی

1

2- استعداد تحصیلی

1

3- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل:فیزیولوژی گیاهی و فیزیولوژی پس از برداشت –اصول تولید گیاهان باغبانی –ژنتیک و اصلاح گیاهان باغبانی

4

4- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد شامل :تغذیه و متابولیسم گیاهان باغبانی –فیزیولوژی پس از برداشت تکمیلی –تکنولوژی پس از برداشت

4

مجموعه علوم باغبانی و فضای سبز
- بیوتکنولوژی و ژنتیک مولکولی
(کد –2410)

1- زبان انگلیسی

1

2- استعداد تحصیلی

1

3- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل:فیزیولوژی گیاهی و فیزیولوژی پس از برداشت –اصول تولید گیاهان باغبانی –ژنتیک و اصلاح گیاهان باغبانی

4

4- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد شامل :تغذیه و متابولیسم گیاهان باغبانی –مبانی بیوتکنولوژی گیاهی و مارکرهای مولکولی –ژنتیک مولکولی

4

 

 

منابع آزمون دکتری مهندسی کشاورزی- باغبانی- دانشگاه آزاد

رشته- کد گرایش

روس

ضرایب

علوم باغبانی- گیاهان دارویی- ادویه ای و نوشابه ای
50220

فیزیولوژی گیاهی

2

مواد تنظیم کننده رشد گیاهی

2

تکثیر گیاهان

2

ریزازدیادی

2

گیاهشناسی

2

تغذیه گیاهی

2

کشت و پرورش گیاهان دارویی، ادویه ای و نوشابه ای

3

اصلاح دارویی، ادویه ای و نوشابه ای

3

زبان تخصصی انگلیسی

3

علوم باغبانی- میوه کاری
50221

فیزیولوژی گیاهی

2

مواد تنظیم کننده رشد گیاهی

2

تکثیر گیاهان

2

ریزازدیادی

2

گیاهشناسی

2

تغذیه گیاهی

2

میوه کاری

3

اصلاح درختان میوه

3

زبان تخصصی انگلیسی

3

 

 

علوم باغبانی- سبزی کاری
50222

فیزیولوژی گیاهی

2

مواد تنظیم کننده رشد گیاهی

2

تکثیر گیاهان

2

ریزازدیادی

2

گیاهشناسی

2

تغذیه گیاهی

2

سبزی کاری

3

اصلاح سبزی

3

زبان تخصصی انگلیسی

3

علوم باغبانی- گیاهان زینتی
50223

فیزیولوژی گیاهی

2

مواد تنظیم کننده رشد گیاهی

2

تکثیر گیاهان

2

ریزازدیادی

2

گیاهشناسی

2

تغذیه گیاهی

2

گلکاری کاری

3

اصلاح گیاهان زینتی

3

زبان تخصصی انگلیسی

3

 

 

آزمون کارشناسی ارشد باغبانی
دروس و ضرایب آزمون سراسری ارشد بصورت زیر است


آزمون دانشگاه سراسری:

کد رشته امتحانی

رشته – گرایش

مواد امتحانی و جدول ضرایب به ترتیب دروس در هر گرایش ( از راست به چپ)

 

مجموعه باغبانی

1- زبان عمومی و تخصصی 2- میوه کاری 3- خاک شناسی و گیاه شناسی 4- ازدیاد نباتات 5- فیزیولوژی و فیزیولوژی پس از برداشت 6- سبزی کاری و گلکاری

شماره درس:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

50204

مهندسی کشاورزی – علوم باغبانی

2

3

2

2

2

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آزمون دانشگاه آزاد:
دروس آزمون شامل موارد زیر می باشد:

کد رشته امتحانی
5300

رشته امتحانی

مواد امتحانی و ضرایب به ترتیب دروس در هر گرایش (از راست به چپ)

مجموعه 3 کشاورزی

1- زبان تخصصی 2- آمار 3- اصول باغبانی 4-فیزیولوژی بعد از برداشت و ازدیاد نباتات 5-گیاه شناسی و خاک شناسی

50247

مهندسی کشاورزی علوم باغبانی گرایش فیزیولوژی و اصلاح گیاهان دارویی، ادویه ای و عطری

3

2

4

3

3

 

 

 

1- زبان تخصصی 2- آمار 3- اصول باغبانی 4-فیزیولوژی بعد از برداشت و ازدیاد نباتات 5-گیاه شناسی و خاک شناسی

50248

مهندسی کشاورزی علوم باغبانی گرایش فیزیولوژی و اصلاح درختان میوه

3

2

4

3

3

 

 

 

1- زبان تخصصی 2- آمار 3- اصول باغبانی 4-فیزیولوژی بعد از برداشت و ازدیاد نباتات 5-گیاه شناسی و خاک شناسی

50249

مهندسی کشاورزی علوم باغبانی گرایش فیزیولوژی و اصلاح سبزی‌ها

3

2

4

3

3

 

 

 

1- زبان تخصصی 2- آمار 3- اصول باغبانی 4-فیزیولوژی بعد از برداشت و ازدیاد نباتات 5-گیاه شناسی و خاک شناسی

50250

مهندسی کشاورزی علوم باغبانی گرایش فیزیولوژی و اصلاح گل و گیاهان زینتی

3

2

4

3

3

 

 

 

1- زبان تخصصی 2- آمار 3- اصول باغبانی 4-فیزیولوژی بعد از برداشت و ازدیاد نباتات 5-گیاه شناسی و خاک شناسی

50251

مهندسی کشاورزی علوم باغبانی گرایش فیزیولوژی و فناوری پس از برداشت محصولات باغبانی

3

2

3

4

3

 

 

 

1- زبان تخصصی 2- آمار 3- اصول باغبانی 4-فیزیولوژی بعد از برداشت و ازدیاد نباتات 5-گیاه شناسی و خاک شناسی

50373

مهندسی کشاورزی- مهندسی فضای سبز گرایش گیاهان زینتی در منظر

3

2

4

3

4

 

 

 

1- زبان تخصصی 2- آمار 3- اصول باغبانی 4-فیزیولوژی بعد از برداشت و ازدیاد نباتات 5-گیاه شناسی و خاک شناسی

50337

مهندسی تولیدات گیاهی-تولید محصولات باغبانی

3

2

4

3

3

 

 

نکته 1 : مجموع زمان در نظر گرفته شده برای 180 سوال کنکور سراسری 150دقیقه می باشد.(زمان هر تست 72 ثانیه)
نکته 2 : مجموع زمان در نظر گرفته شد برای205 سوال کنکور آزاد240 دقیقه می باشد. (زمان هر تست 120 ثانیه)


آزمون ارشد و کلیات:
در آزمون کارشناسی ارشد باغبانی دانشگاههای سراسری مجموع زمان در نظر گرفته شده برای سوالات عمومی و تخصصی150 دقیقه است. علاوه بر تعدد منابع و حضور موسسات آماده سازی منابع برای آزمون کارشناسی ارشد، عمدتاً مشاهده می شود که بیشتر موسسات به نوعی از روش خلاصه سازی منابع مرجع رشته استفاده می کنند با توجه به اینکه معمولا سرفصلهای خلاصه شده تنها برای دوره و جمع بندی (پایان مطالعه یا دوره طلایی) مناسب است و یا برای داوطلبانی مناسب است که از معلومات تخصصی کافی در رشته برخوردارند، جزوات مزبور که در غالب بسته های آموزشی ارائه می شود، داوطلب را در رسیدن به اهداف دروس چندان یاری نخواهد نمود. از این رو سنجش تکمیلی امیرکبیر مجموعه ای متشکل از جزوات دانشگاهی دانشگاههای معتبر، جزوات خلاصه برداری شده از منابع اصلی، سی دهای چندرسانه ای آموزشی شامل دروس اصلی را به داوطلبان پیشنهاد می کند.


زبان عمومی و تخصصی:
زبان از جمله درس‌های مهمی به حساب می آید که با توجه به مقتضیات آموزشی در ایران، اکثر دانشجویان دارای ضعف های عمده در این درس می باشند. سیاست سازمان سنجش و آموزش کشور از سال 1380 بدین گونه است که در طراحی سوالات زبان برای آزمون ارشد، گرایش به سمت زبان عمومی سوق پیدا کرده، اعم از دستور زبان، لغت و درک مطلب که به شکلهای متفاوتی ارائه می‌گردد. آنچه که به عنوان درک مطلب ارائه می‌شود برگرفته از متون مهندسی باغبانی است که حدود 15 سوال را به خود اختصاص می دهد و با اندکی تبحر و تجربه در ترجمه، براحتی می توان به این سوالات که به صورت درک مطلب ارایه شده اند پاسخ داد.
توجه داشته باشید می توان بدون داشتن دانش تخصصی در زمینه علوم باغبانی یا دانستن نکاتی که متن ارائه می‌نماید، فقط بواسطه ترجمه که لازمه آن دانستن تعدادی از لغات تخصصی ضروری و تعدادی از افعال عمومی که با تکرار فراوان می توان به حافظه سپرد و پاسخ داد. البته نباید نادیده گرفت که دانش تخصصی کاملاً ضروری است، اما یکی از راه حلهای مد نظر و خوب برای زبان همین است. افزایش دایره لغات و قدرت ترجمه. البته برای این مهم یعنی افزایش دانش ترجمه سنجش تکمیلی امیرکبیر جزوه ای را به نام فن و متدهای ترجمه ارائه کرده است که براحتی نیاز داوطلبان را در مقاطع عالی و تکمیلی برآورده می کند.
از آنجا که متون درسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اکثراً به زبان انگلیسی می باشد، افزایش توان درک زبان خارجی به صورت عمومی و تخصصی از لازمه های لاینفک برای دانشجویان پذیرفته شده می باشد. از آنجا که بیشتر دانشجویان رشته علوم باغبانی در این درس ضعیف اند و فقط تعداد معدودی اند که روی این درس در آزمون ارشد کار می کنند، برای اینکه از قافله رقابت عقب نیافتید با برنامه ای که ارایه می شود، می توانید به امید خدا مشکلات را حل و از مدعیان این درس شوید.
مهم نیست که شما در این درس ضعیف هستند با تلاش به راحتی می توانید به میزان مطلوبی با توجه به سطح معلومات قبلی و اکتسابی پس از اجرای برنامه برسید. توجه شود اگر بتوانید در این درس، درصد بالائی بزنید، با توجه به اینکه اکثر داوطلبان این درس را کمتر مورد توجه قرار می دهند انحراف معیار ایجاد شده و باعث می‌شود داوطلب رتبه خوبی کسب کند.

 

ساختار زبان عمومی و تخصصی در آزمون:
در آزمون سراسری 30 سوال از زبان می آید. 15 سوال به صورت مطلقاً از بخش عمومی شامل لغت، دستور زبان و درک مطلب با بارم بندی زیر: 4 تست دستور زبان، 8 تست لغت و 3 تست از یک متن عمومی که برخی مواقع لغت را در بردارد گاهی اوقات دستور زبان و 15 سوال تخصصی از درک مطلب برگرفته از متون تخصصی علوم باغبانی طرح می گردد.

 


منابع مناسب برای زبان عمومی
برای آزمون کارشناسی ارشد علوم باغبانی ، موارد زیر پیشنهاد می شود و عمده تاکید ما در برنامه ریزی بر محور فراگیری و افزایش دایره لغات است. در واقع فرآیند یادگیری زبان در عمل چیزی فراتر از یک دوره 6 ماهه طول می کشد و اگر داوطلب تمام زمان خود را نیز معطوف به این درس نماید باز هم بعید به نظر می رسد که بتوان آن را به صورت کامل پاسخ گفت. با این اوصاف تمرکز روی بخش لغات به شما کمک خواهد نمود تا سوالات مربوط به لغات در بخش عمومی را پاسخ دهید و با دیدی مسلط و جامع به ترجمه متون تخصصی بپردازید.
برای داوطلبان تمام سطوح (طلائی، نقره ای و برنزی) پیشنهاد می کنیم در خصوص فراگیری لغت اهتمام ورزند که این خود در دوره پس از قبولی نیز بسیار کمک خواهد نمود. با این ترتیب برای بخش عمومی منبع آموزشی زیر پیشنهاد می شود.
زبان عمومی تحصیلات تکمیلی سنجش تکمیلی امیرکبیر که در آن تمام 504 لغت ضروری + 101 لغت اضافی را به علاوه گرامر کامل تا سطح عالی (تافل) ارائه می گردد. در ضمن در کناره جزوه زبان عمومی فلش کارت لغت کاربردی (504 لغت) نیز ارائه می‌گردد.
نکته: یک راه ساده برای فراگیری لغات بیشتر در مدت زمان کم یا در فرصت های استراحت که می توان از آن بهره برد، رجوع به فرهنگ‌های لغت جیبی است. اگر بتوانید یک نمونه از این فرهنگ های لغات تهیه کنید و همیشه در کنار خود داشته باشید، تمرین چشمی روی لغات در فراگیری به شما بسیار کمک خواهد کرد.

 

سرفصلهای شورای عالی برنامه ریزی زبان عمومی
زمان ها Tenses
مجهول Passive
الگوهای فعل Verbal
جملات سببی Causatives
واژگان – فعل Verbs – Voc
درک متن Reading Comprehension
جمله واره صفتی Adjective Clauses
جمله واره اسمی Noun Clauses
جمله واره قیدی Adverb Clauses
واژگان – صفت Adjectives – Voc
وجه التزامی Subjunctives
درک متن Reading Comprehension
افعال کمکی Modals
جملات شرطی Conditionals
جملات غیرواقعی Unreal Past
اسم قابل و غیرقابل شمارش Count/ non- Count
واژگان – اسم Nouns – Voc
درک متن Reading Comprehension
موافقت فاعل با فعل Subject Verb Agreement
کلمات ربطی Sentence connectors
جابجایی فعل و فاعل Inversion
افعال دو کلمه ای Two –word Verbs
واژگان – قید Adverb – Voc
درک متن Reading Comprehension

زبان تخصصی :
زبان تخصصی سنجش تکمیلی امیرکبیر که در آن سعی شده تمام لغات مورد نیاز ارائه گردد.

 

نکات تکمیلی در بررسی زبان :
در بررسی درس زبان موارد کلی زیر پیشنهاد می شود.
- سعی کنید برنامه ای ثابت را در دستور کار قرار دهید. در برنامه پیشنهادی این مورد گنجانده شده است. به عنوان مثال هر روز در یک ساعت خاص فرضاً یک ساعت به ترجمه و حفظ لغت تخصیص دهید.
- بهتر است در هنگام مطالعه از برگه هایی کوچک برای نوشتن لغات مهم و ترجمه آن بهره ببرید. فرضاً در هر برگ 10 لغت را بهمراه ترجمه یادداشت کنید و در زمانهای آزاد بصورت چشمی موارد را مرور کنید.
- یکی از مشکلات بر سر راه تان در فراگیری و تسلط مقدماتی به ترجمه، بحث فراریت لغات است. در اوایل کار به کندی پیش خواهد رفت. بهتر است در چنین موارد کار ترجمه را رها نکنید حداقل تا یک ماه دیگر اگر بر اساس این برنامه پیش بروید، دانش و مهارت شما افزوده خواهد شد و در ضمن زبان به یک تفریح در دوره مطالعه برای شما تبدیل خواهد شد.
- سعی کنید لغات را هر هفته مرور کنید. استفاده از برگه های یادداشت شده بسیار موثر است.
- بهترین زمان برای مطالعه زبان هر شب قبل از خواب است. فرضاً 45 دقیقه الی 1 ساعت قبل از زمان استراحت شبانگاهی.
- از آنجا که فراگیری دستور زبان از دردسرهای خاصی برخوردار است، بهتر است داوطلبانی که در گروه نقره ای و برنزی قرار دارند به بخش لغات بیتشر تمرکز کنند تا دستور زبان. عملاً پاسخگویی بخش دستوری نیز ، دشواری های خاص خود را به همراه خواهد داشت.

 

آمار و احتمالات
این درس از دروس نسبتا دشوار برای اکثر دانشجویان می‌باشد و درک عمیق از مفاهیم و مسائل این درس برای پاسخ به سوالات آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی دوره کارشناسی ارشد سازمان سنجش آموزش کشور رشته مهندسی کشاورزی ـ گرایش زراعت و اصلاح نباتات ضروری است. این درس تنها برای گرایش اصلاح نباتات دارای ضریب 2و برای سه گرایش دیگر فاقد ضریب است. این درس در آزمون سراسری سال 91 شامل 25 تست بوده است. مباحث اين درس شامل تعريف و اصطلاحات آمار، توزيع فراواني،‌ شاخص‌ها، احتمالات، توزيع احتمالي نرمال،‌تئوري‌هاي نمونه‌برداري، قضاوت‌هاي آماري، توزيع نمونه‌هاي كوچك و كای اسكور، رگرسيون و همبستگي مي‌باشد .
برای تسلط به مفاهیم این درس مطالعه کتابهای ذیل ضروری است:
1ـ مفاهیم آمار و احتمالات تالیف دکتر عبدالمجید رضایی
2ـ مقدمه‌ای بر احتمالات و آمار تألیف آل.آلدر و ادوارد بی واسلر ترجمه دکتر عباسعلی زالی و دکتر جعفری شبستری
3ـ آمار و احتمالات کاربردی تألیف دکتر بهمن یزدی صمدی، دکتر پیغمبری و دکتر امیری ادغان
موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر با توجه به اين كه درس آمار مشترك با بسياري از رشته‌ها مي‌باشد اقدام به تأليف اين جزوه نموده است كه به توضيح درس به صورت كاملاً مفهومي و ارايه و حل تست‌ها و سئوالات همراه با پاسخ‌هاي تشريحي كرده است كه اين تست‌ها كمك زيادي براي درك بهتر درسنامه مي‌كنند. همچنين سئوالات مربوط به 10 سال اخير كنكور سراسري و 10 سال اخير دانشگاه آزاد در يك جزوه تحت عناوین تست‌های طبقه بندی شده و خودسنجی گنجانده شده است كه پاسخ تشريحي و سوالات آن مي‌تواند دانشجو را براي كسب درصد بالايي از اين درس كمك نمايد. همچنین در این جزوه از جزوات اساتید دانشگاه تهران، تبریز و اصفهان نیز استفاده گردیده است.

 

ميوه كاري
درس میوه کاری در رشته مهندسی کشاورزی گرایش باغبانی در کنکور سراسری سال 91 شامل 30 تست بوده و ضریب آن (3) می باشد. این درس تلفیقی از 8 واحد درسی شامل 3 واحد میوه های مناطق معتدله، 3 واحد میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری و 2 واحد میوه­های ریز می باشد که در دوره کارشناسی تدریس می شود. میوه کاری مشتمل بر یک بخش اطلاعات عمومی درباره نیازهای عمومی کشت، شرایط اقلیمی احداث باغ، سیستم های کاشت درختان میوه، هرس، نیاز سرمایی و اطلاعات گیاه شناسی می باشد. بخش میوه­های منطقه معتدله مشتمل بر سه قسمت مهم میوه های دانه‌دار (سیب، گلابی و به)، میوه های هسته دار (هلو، گیلاس، آلبالو، زردآلو، آلو و گوجه) و میوه های خشکباری (گردو، فندق، بادام، پکان) است. میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری نیز شامل اطلاعاتی راجع به کشت و کار برخی از میوه های مهم این مناطق است. مهمترین میوه ها در بخش نیمه گرمسیری شامل مرکبات، خرما، پسته، زیتون، انار، انجیر، خرمالو و ... است. اما مهمترین میوه ها در بخش گرمسیری شامل موز، انبه، آناناس، نارگیل، آووکادو و ... می باشد. در بخش میوه های ریز نیز اطلاعاتی درباره برخی از میوه های ریز و شرایط کشت و کار آنها وجود دارد. مهمترین میوه های ریز مورد بررسی بر حسب اولویت شامل انگور، کیوی، توت فرنگی، تمشک، انگور فرنگی و ... می باشند.
منابع و مراجع مهم برای درس میوه کاری شامل، میوه‌کاری در مناطق معتدله دکتر رسول زادگان، کتاب پرورش مرکبات در ایران دکتر فتوحی قزوینی، کتاب میوه های ریز و کتاب میوه­کاری دکتر جلیلی مرندی و جزوات دروس میوه کاری دانشگاه های تهران (دکتر زمانی، دکتر عبادی و دکتر وحدتی)، دانشگاه شیراز (دکتر راحمی)، دانشگاه همدان (دکتر ارشادی) می­باشند. البته مباحث کتابهای مرجعی چون میوه کاری دکتر رسول زادگان، پرورش مرکبات دکتر فتوحی و یا کتاب میوه های ریز دکتر مرندی بسیار گسترده تر از سطح آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری بوده و مطالعه کامل آنها وقت بسیاری را از داوطلبان می گیرد. مهمترین اشکال در جزوات معرفی شده ،پراکندگی و گاهی نقص در مطالب بیان شده است.
با توجه به ایرادات هر یک از کتب مرجع و جزوات و کامل نبودن کتاب های کنکور و یا پراکندگی مطالب، در جزوه میوه کاری انتشارات سنجش تکمیلی امیرکبیر سعی شده این ایرادات برطرف گردد. لذا از جمله ویژگی‌های شاخص این جزوه می توان به اولویت بندی مطالب بر اساس اهمیت در کنکور، تشریح مطالب مدنظر طراحان سوالات کنکور، طرح سوالات آموزشی در پایان هر مبحث درسی، رفع تناقض ها و اشکالات جزوات مختلف اشاره کرد. ارایه سوالات و پاسخ های تشریحی تمامی تست های 10 سال اخیر دانشگاه های سراسری و آزاد از دیگر نقاط قوت این جزوه محسوب می شود.

 


خاك‌شناسي و گياه‌شناسي
خاک شناسی و گیاه شناسی یکی از دروس امتحانی رشته باغبانی می‌باشد که در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری درسال 91 30 سؤال از آن مطرح شده است. و ضريب اين درس 2 مي‌باشد. 15 تست مربوط به خاکشناسی و 15 تست دیگر گیاه شناسی هستند. در واقع این درس از دو بخش تشکیل شده، بخش خاک‌شناسی مباحث اصلی و عمومی آن را شامل می‌شود و گیاه شناسی نیز از دو بخش سیستماتیک گیاهی و فیزیولوژی گیاهی تشکیل شده است. فیزیولوژی گیاهی اجزای تشکیل دهنده گیاهان را بررسی می‌کند و در قسمت سیستماتیک طبقه‌بندی گیاهان و ویژگی‌های آن‌ها در هر دسته مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
سرفصل‌های اصلی خاک شناسی شامل فیزیک خاک، پیدایش و رده‌بندی خاک، شیمی خاک و تغذیه گیاه، بیولوژی خاک و فرسایش خاک می‌باشند. كه بيشترين سوالات در سال 90 از بخش مواد آلي و مينرالوژي و شيمي خاك و مديريت آب و خاك مي‌باشد.
گیاه شناسی نیز بخش‌های زیر را شامل می‌شود: سلول‌های گیاهی، فرآیندهای فتوسنتز و تنفس و انتقال آب در گیاه، فتوپریودیسم، هورمون‌های گیاهی، بافت شناسی گیاهی و سیستماتیک گیاهان زراعی و زینتی كه بيشترين سوالات در سال‌هاي اخير از بخش مشخصات گياهان دانه‌دار، نهان‌دانه، جداگلبرگان و پوسته گلبرگان مي‌باشد.
کتاب « مبانی خاک شناسي» به ترجمه دکتر شهلا محمودی و دکتر مسعود حکیمیان معمولاً برای بخش خاک‌شناسی مطالعه می‌شود که به طور مختصر تقریباً اغلب مطالب را بیان کرده اما کافی نیست. «زندگی گیاه سبز» به ترجمه مسعود مجتهدی و حسین لسانی کتابی است که برای بخش گیاه شناسی (به غیر از سیستماتیک گیاهی) حاوی مطالب زیاد و ارزشمندی است، با این حال پاسخ برخی سؤالات کنکور در آن وجود ندارد. بنابراین بهتر است کتابی جامع و کاربردی برای هر دو بخش گیاه‌شناسی و خاك‌شناسي تهیه شود و سنجش تکمیلی امیرکبیر اقدام به تهيه اين جزوه كه سؤال‌های 10 سال گذشته آزمون سراسری و 5 سال گذشته آزمون دانشگاه آزاد به همراه پاسخ‌های تشریحی مي‌باشد نموده است و همچنين به بيان ساده تمامي مطالب مفيد و كنكوري منابع ذكر شده را توضيح مي‌دهد كه براي داوطلب مي‌تواند منبع قابل اعتمادي باشد.

 

ازدياد نباتات
تعداد سوالات اين درس در آزمون سراسری سال 91 شامل 30 تست و ضريب آن 2 مي‌باشد. باتوجه به روند طرح سوالات در سال‌های مختلف می‌توان بیان نمود که مباحث طرح سوال به شرح ذیل می‌باشد:
جنبه های کلی گیاه افزایی، ساختار افزایشی، انواع محیط کشت، خفتگی در بذر، کلیه مباحث مربوط به تکثیر جنسی بذر، مباحث مربوط به تکثیر رویشی قلمه، پیوند و کوپیوند، مباحث مربوط به تکثیر غده، ریزوم، پداژک، ساقه رونده، افکندن، ریزه ازدیادی، بيشترين سوالات در كنكور سال 90 از بخش فرآيند جوانه‌زني و خفتگي و انبار كردن و آزمون ديرپايي و جنبه‌هاي نظري پيوند و كوپيوند مي‌باشند. كه بيشترين سئوالات اين درس در سال‌هاي گذشته از مبحث فرآيند جوانه‌زني بوده است.
بهترین منبع برای مطالعه درس ازدیاد نباتات کتاب 3 جلدی دانشگاه شیراز نوشته دکتر خوشخوی می‌باشد که در حین جامع بودن به عنوان یک منبع درسی مناسب برای طراحی سوالات به کار می‌رود. از محاسن این کتاب جامع بودن آن می‌باشد ولی حجم بالای صفحات این کتاب را می‌توان به عنوان یک مشکل مطرح نمود که با توجه به کاربردی بودن آن لازم می‌باشدکه مختصر گردد. با توجه به اينكه اكثر داوطلبان كنكور با محدوديت زماني مواجه هستند مي‌توان يكي از ايرادات منابع ذكر شده را زياد بودن حجم مطالب دانست كه بسياري از اين مطالب مورد سوال كنكور نمي‌باشد بنابراين در كتاب سنجش تکمیلی امرکبیر خلاصه‌اي مفيد و جامع از اين منابع به همراه سوالات چهارگزينه‌اي آخر فصل گردآوري شده است كه مي‌تواند كمك شاياني به داوطلبان رشته باغباني نمايد. همچنين تست‌هاي 10 سال اخير دانشگاه سراسري و 5 سال اخير دانشگاه آزاد مي‌تواند داوطلبان رشته علوم باغبانی را با نحوه سوالات آشنا نمايد.

 

فيزيولوژي و فيزيولوژي بعد از برداشت
درس فیزیولوژی و فیزیولوژی پس از برداشت در رشته مهندسی کشاورزی گرایش باغبانی در کنکور سراسری سال 91 شامل 30 تست بوده و ضریب آن 2 می باشد. از تعداد 30 سوال15 عدد از سوالات به درس فیزیولوژی گیاهی و 15 عدد دیگر به فیزیولوژی پس از برداشت تعلق دارد. فیزیولوژی گیاهی به صورت یک درس 3 واحدی و فیزیولوژی پس از برداشت نیز به صورت یک درس 3 واحدی در دوره کارشناسی تدریس می‌گردد. مباحث فيزيولوژي شامل سازمان و سلول گياهي، آنزيم‌هاي سلول، انرژي و كربن، نور، رنگدانه‌هاي گياهي،‌ گلبرگ و فتوسنتز،‌ متابوليسم كربن،‌ نيتروژن،‌ هورمون و PGR، نابساماني‌هاي فيزيولوژيكي، بيماري‌ها و ارزيابي و مديريت كيفي،‌ فوتوموفوژنز مي‌باشد. مباحث فیزیولوژی پس از برداشت شامل ساختار و ترکیب فرآورده ها (ترکیب شیمیایی و ارزش غذایی میوه ها و سبزی ها)، فیزیولوژی و بیوشیمی (نمو فیزیولوژیکی و رسیدن میوه، فیزیولوژی تنفس، بیوسنتز و اثرات اتیلن، بیوشیمی تنفس و بررسی چرخه های تنفسی، تغییرات شیمیایی زمان بالغ شدن)، اثرات دما (اثرات سوء دماهای پایین و بالا، عمر انبارداری، روش های خنک کردن فرآورده ها)، اتمسفر انبار (انواع انبارهای CA، انبارهای MA، انبارهای کم فشار، روش‌های کاهش اتیلن در انبار)، نابسامانی های فیزیولوژیکی (سرمازدگی و نابسامانی های مربوط به کمبود سایر عناصر معدنی)، بیماری شناسی (میکروارگانیزم های مولد ضایعات پس از برداشت، کنترل ضایعات پس از برداشت)، ارزیابی و مدیریت کیفیت (تعیین بلوغ و بررسی شاخص های بلوغ تجاری، فناوری های نوین برای تعیین بلوغ و مدیریت کیفیت)، آماده کردن فرآورده برای بازار (تیمارهای پس از برداشت مثل التیام دهی، واکس زدن، تنظیم کننده های رشد، بازدارنده های جوانه زنی و...)، بسته بندی فرآورده ها و بالاخره توصیه های نگهداری فرآورده می باشند.
در بین سرفصل های ارايه شده مهمترین آنها شامل ساختار و ترکیب فرآورده ها، فیزیولوژی و بیوشیمی، اثرات دما، نابسامانی های فیزیولوژیکی، ارزیابی و مدیریت کیفیت و آماده کردن فرآورده برای بازار می باشند.
منابع و مراجع مهم براي درس فيزيولوژي گياهي، هاپكينز ترجمه دكتر احمدي و كتاب تايزوزايگر و برای درس فیزیولوژی پس از برداشت شامل کتابهای فیزیولوژی پس از برداشت دکتر راحمی، دکتر میدانی و دکتر مرندی و جزوات فیزیولوژی پس از برداشت دانشگاه شیراز (دکتر راحمی) و دانشگاه همدان (دکتر ارشادی) می باشند. مباحث کتابهای مرجع معمولا در سطح گسترده ای بیان شده و مطالعه کامل آنها وقت بسیاری را از داوطلبان می‌گیرد. گاهی دسترسی به جزوات برای همه داوطلبان امکان پذیر نبوده و این جزوات نیز خالی از اشکالات و تناقض ها نمی باشند. همچنین پراکندگی مطالب در جزوات بر سختی مطالعه و تمرکز بر آنها می افزاید. با توجه به ایرادات هر یک از کتب مرجع و جزوات و کامل نبودن کتاب های کنکور و یا پراکندگی مطالب، در جزوه فیزیولوژی و فیزیولوژی پس از برداشت انتشارات موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر سعی نموده این ایرادات را برطرف كند. مهمترین نقاط مثبت این جزوه شامل گردآوری خلاصه مفیدی از مطالب مهم و کلیدی این دروس و ارایه سوالات و پاسخ های تشریحی تمامی تست های 15 سال اخیر آزمون های کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی و آزاد می باشد.



سبزي‌كاري و گل‌كاري
دروس سبزی‌کاری و گل‌کاری رشته مهندسی کشاورزی، گرایش علوم باغبانی در کنکور سراسری سال 91 به صورت مشترک شامل 30 تست بوده و ضریب آن 3 می‌باشد. این درس شامل دو قسمت سبزیکاری (سبزیکاری عمومی و سبزیکاری خصوصی) و گلکاری (گلکاری عمومی و گلکاری خصوصی) می‌باشد. البته در دوره کارشناسی از هر کدام از این دروس جداگانه ارايه می‌شوند.
سرفصل‌های درس سبزیکاری عبارتند از؛ سبزیکاری عمومی، سبزي‌هاي ريشه‌اي، سبزی‌های پیازی، سبزي‌هاي ميوه‌اي، سبزي‌هاي برگي، سبزي‌هاي دانه‌اي، سبزیهای چندساله، كلم‌ها و قارچ خواركي.
سرفصل‌های درس گلکاری عبارتند از؛ فاكتورهاي عمومي گل‌كاري، گیاهان پوششی (چمن و چمنکاری، تعدادی از گیاهان پوششی)، گیاهان زینتی (بر اساس تیره های مختلف گیاهی)، درختان زینتی
(سوزنی برگان/ پهن برگان).
در قسمت سبزیکاری و گلکاری، طولانی‌ترین بخش مربوط به سبزیکاری و گلکاری عمومی می‌باشد که در حقیقت مقدمه‌ای بر سبزیکاری و گلکاری خصوصی می‌باشند و در دوره کارشناسی ارشد نیز به عنوان پیش نیاز این دروس می‌باشند. در قسمت عمومی به طور کلی به تقسیم بندی و تاثیر شرایط محیطی و روشهای مختلف تکثیر گلها و سبزیها پرداخته شده است. و در قسمت سبزیکاری و گلکاری خصوصی، به صورت جداگانه به بررسی هر کدام از سبزیها و گل‌های مختلف شامل؛ گیاه شناسی، روش تکثیر، شرایط اکولوژیکی مورد نیاز، کاشت، داشت و برداشت آن گیاه پرداخته شده است.
منابع مورد استفاده برای درس سبزیکاری، کتاب سبزیکاری دکتر غلامعلی پیوست، جزوه سبزیکاری دانشگاههای تهران، تبریز، ارومیه، اصفهان و گیلان می باشد.
منابع مورد استفاده برای درس گلکاری، کتاب گلکاری دکتر خلیقی، اصول باغبانی و ازدیاد نباتات دکتر مرتضی خوشخوی و جزوه‌های گلکاری دانشگاه تهران، دانشگاه تبریز و دانشگاه ارومیه استفاده شده است. که کتابهای یاد شده به صورت کلی جز کتابهای پایه در مبحث گلکاری در ایران می‌باشند.
با توجه به پراكندگي منابع ذكر شده انتشارات سنجش تکمیلی امیرکبیر اقدام به تهيه جزوه سبزي‌كاري و گل‌كاري نموده است كه به صورت کلی در این جزوه سعی شده است خلاصه‌ای به صورت مختصر و جامع و کامل و دسته بندی شده ارائه شود، به صورتی که دانشجو قادر به جواب دادن به تست‌های مربوطه در هر دو قسمت به خوبی باشد.
یکی دیگر از مزایای این جزوه ارايه سوالات و پاسخ‌های تشریحی تمامی تست‌های 10 سال اخیر دانشگاه دولتی و 5 سال اخیر دانشگاه آزاد به صورت تشریحی می‌باشد که در کمک به آماده‌سازی دانشجو برای آزمون کارشناسی ارشد سراسری و یادگیری مفید می‌‌باشد و همچنین همراه با هر قسمت و سرفصل سوال‌های جداگانه‌ای همراه با جواب تشریحی برای توجه بیشتر دانشجو به مسائل و مطالب مهم آورده شده است. در آخر هر فصل آزمون‌هاي چهارگزینه‌ای برای این‌که دانشجو خود را مورد سنجش قرار دهد گنجانده شده است.



منابع دکتری سراسری و آزاد باغبانی
زبان عمومی
- جزوه زبان تافل دکتری نیمه متمرکز ، تالیف موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.
- زبان عمومی دکتری نیمه متمرکز، انتشارات راهیان دکتری، آیدین استوار.
- Essential word for the TOEFL
- Essential words 504

 

هوش و استعداد تحصیلی
- جزوه هوش و استعداد تحصیلی ، تالیف موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.
- استعداد تحصیلی، انتشارات کتابخانه فرهنگ، مولف مسیح خواه و وکیلی.
- کتاب نکات کلیدی آزمون استعداد تحصیلی دکتری، مجید رضائی آباد چی، سمیه جهانبانی، انتشارات مولف.

 

اصول تولید گیاهان باغبانی
- ازدیاد نباتات، خورنگ و صیف، انتشارات مهرسبحان.
- American Horticultural Society Plant Propagation: The Fully Illustrated Plant-by-Plant Manual of Practical Techniques, Alan Toogood(Author), 1999.
- ازدیاد نباتات، پدیدآورنده: رسول خلیلی مرندی، لطفعلی ناصری (ویراستار) ناشر: جهاد دانشگاهی (دانشگاه ارومیه).
- ازدیاد نباتات، پدیدآورنده: ارسلانی، لطفعلی ناصری، ناشر: اصحاب یمین.
- جزوه ازدیاد نباتات، موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.

 

ژنتیک و اصلاح گیاهان باغبانی
- اصلاح گیاهان باغبانی، مهدی زهراوی، کورش وحدتی، محمدرضا قنادها، دیباگران تهران.
- جزوه ژنتیک و اصلاح گیاهان باغبانی، موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.
- کتاب اصول اصلاح نباتات، باقری و فارسی، انتشارات مشهد.
- مبانی ژنتیک بهمن صمدی یزدی و طباطبایی، انتشارات فروزش.
- اصول و مسائل ژنتیک ویلیام استانسفیلد، انتشارات فاطمی.


تغذیه و متابولیسم گیاهان باغبانی
- اصول تغذیه گیاهی، پدیدآورنده: شهرام اشرف، فخرالدین ابوئیه، ناشر: گلبانگ شرق.
- فیزیولوژی گیاهی (مبحث تغذیه و جذب)، پدیدآورنده: حسن ابراهیم زاده، ناشر: دانشگاه تهران.
- تغذیه گیاهان زینتی، پدیدآورنده: علی محبوب خمامی، ناشر: حق شناس .
- جزوه تغذیه و متابولیسم گیاهان باغبانی، موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.


فیزیولوژی درختان میوه
- فیزیولوژی درختان میوه مناطق معتدله ،پدیدآورنده: میکلوس فاوست، منصور غلامی (مترجم)، محمدرضا کیمیایی طلب (مترجم) ناشر: دانشگاه بوعلی سینا .
- فیزیولوژی درختان میوه: رشد و نمو: مطالب جامعی برای تنظیم رشد و نمو درختان میوه خزان دار،پدیدآورنده: برنت بلک، فرانک دنیس، دان الوینگ، جان فلمن، اسکات جانسون، نرم لونی، جیم ماتئیس، استفن مایر، کورت رام، مجید راحمی (مترجم)، ماری مائیب کارن (ویراستار)، پرستون آندروز (ویراستار)، گریگوری لنگ (ویراستار)، کنت مولینیکس (ویراستار) ناشر: جهاد دانشگاهی (دانشگاه مشهد) .
- فیزیولوژی پس از برداشت میوه ها و سبزی ها، پدیدآورنده: سیدمصطفی ایرانمنش، مرتضی ملک یارند، علیرضا فیضی (ویراستار)، کاظم ارزانی (ویراستار)، ناشر: موسسه آموزش عالی علمی کاربردی.
- جزوه فیزیولوژی درختان میوه ، موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.

 

اصلاح درختان میوه
- اصلاح گیاهان باغبانی، مهدی زهراوی، کورش وحدتی، محمدرضا قنادها، دیباگران تهران.
- جزوه اصلاح درختان میوه ، موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.

 

فیزیولوژی سبزی
- فیزیولوژی سبزی ها، پدیدآورنده: هانس کریستین وین، سیروس مسیحا (مترجم)، فریبرز شکاری (مترجم)، بهروز اسماعیل پور (مترجم) ناشر: دانش زنجان .
- فیزیولوژی پس از برداشت میوه ها و سبزی ها، پدیدآورنده: سیدمصطفی ایرانمنش، مرتضی ملک یارند، علیرضا فیضی (ویراستار)، کاظم ارزانی (ویراستار)، ناشر: موسسه آموزش عالی علمی کاربردی.
- جزوه فیزیولوژی سبزی، موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.

 

اصلاح سبزی
- اصلاح گیاهان باغبانی، مهدی زهراوی، کورش وحدتی، محمدرضا قنادها، دیباگران تهران.
- اصلاح سبزی، پدیدآورنده: کالو، سیروس مسیحا (مترجم)، محمد مقدم (مترجم)، علیرضا مطلبی آذر (مترجم)، حمدالله کاظمی (ویراستار)، محمدباقر بهادری (ویراستار)، ناشر: دانشگاه تبریز
- جزوه اصلاح سبزی، موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.

 

فیزیولوژی گیاهان دارویی
- بذر گیاهان دارویی (مورفولوژی، فیزیولوژی و خواص دارویی)، پدیدآورنده: مریم اهوازی، علی رضوانی اقدم، بهنام حبیبی خانیانی، ناشر: جهاد دانشگاهی، واحد تهران.
- جزوه فیزیولوژی گیاهان دارویی، موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.

 

اصلاح گیاهان دارویی
- گیاهان دارویی (با تاکید بر اصلاح آنها) پدیدآورنده: علیرضا عیوضی، مهناز حیدری ریکان، رحیم کوشش (ویراستار
ناشر: جهاد دانشگاهی (دانشگاه ارومیه).
- جزوه اصلاح گیاهان دارویی، موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.
فیزیولوژی گل
- جزوه فیزیولوژی گل و گیاهان زینتی، موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.
- فیزیولوژی پس از برداشت گل های بریده، بهزاد ادریسی.

 

اصلاح گل
اصول بهنژادی و تولید بذر در گیاهان زینتی، پدیدآورنده: رضا محمدی، مسعود قاسمی قهساره، انتشارات علم آفرین.
- جزوه اصلاح گل و گیاهان زینتی، موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.

 

تکنولوژی پس از برداشت
- جزوه تکنولوژی پس از برداشت ، تالیف گروه مولفان موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.
- تکنولوژي بعد از برداشت غلات، حبوبات، ميوه‌‌جات و سبزيجات، عزت‌الله عسکری‌اصلی‌ارده. انتشارات یاوریان.

 

مبانی بیوتکنولوژی گیاهی و مارکرهای مولکولی
- نشانگرهای مولکولی در ژنتیک و بیوتکنولوژی گیاهی، پدیدآورنده: دومبنیک دی. وین، حسن سلطانلو (مترجم)، محمدرضا نقوی (مترجم)، مهدی مرتضویان (مترجم) ناشر: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان .

 

ژنتیک مولکولی
- ژنتیک مولکولی، پدیدآورنده: جیمز واتسون، پروین پاسالار (مترجم)، عباس حمدی (مترجم) ناشر: دانشگاه تهران.
- مبانی ژنتیک مولکولی، پدیدآورنده: حمیده علمی غروی، سیدعلی آل محمد، منیژه رحمانی، فریده شریفی، ناشر: فاطمی.

 

مواد تنظیم کننده رشد گیاهی
- مواد تنظیم کننده رشد گیاهی: اصول و کاربرد، پدیدآورنده: ریچارد آرتکا، قدرت الله فتحی (مترجم)، بهروز اسماعیل پور (مترجم) ناشر: جهاد دانشگاهی (دانشگاه مشهد).
- تنظیم کننده های رشد گیاهی در کشاورزی و باغبانی: نقش و کاربرد تجاری آنها، پدیدآورنده: آمارجیت باسرا، اصغر ابراهیم زاده (مترجم)، فرید شکاری (مترجم)، فریبرز شکاری (مترجم)، بهروز اسماعیل پور (مترجم) ناشر: دانشگاه زنجان .
- جزوه مواد تنظیم کننده رشد گیاهی، موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.

 

تکثیر و ریزازدیادی
- جزوه ازدیاد نباتات، حاوی نکته، تست و درسنامه ، تالیف گروه مولفان موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.
- جزوه تکثیر گیاهان باغبانی، حاوی نکته، تست و درسنامه ، تالیف گروه مولفان موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر.
راهنمای کاربران کشت بافت گیاهی و ریزازدیادی، مهدی علیزاده،
- ازدیاد نباتات، پدیدآورنده: رسول خلیلی مرندی، لطفعلی ناصری (ویراستار) ناشر: جهاد دانشگاهی (دانشگاه ارومیه).

 

کشت و پروروش گیاهان دارویی
- جزوه نکته و تست بهمراه درسنامه کشت و پروروش گیاهان دارویی ، تالیف گروه مولفان سنجش تکمیلی امیرکبیر.
- کتاب پرورش گياهان دارويي و معطر، جلال عباسیان.

 

 


کلمات کلیدی :
دکتری باغبانی-سبزیکاری , منابع دکتری باغبانی-سبزیکاری , منابع رایگان دکتری باغبانی-سبزیکاری , منابع آزمون دکتری باغبانی-سبزیکاری , سوالات كنكور دکتری باغبانی-سبزیکاری , تست های دکتری باغبانی-سبزیکاری , جزوات دکتری باغبانی-سبزیکاری , تست زنی دکتری باغبانی-سبزیکاری , کنکور دکتری باغبانی-سبزیکاری , منابع دکترا باغبانی-سبزیکاری , معرفی رشته دکتری باغبانی-سبزیکاری , تست دکترا باغبانی-سبزیکاری , جزوات رایگان دکتری باغبانی-سبزیکاری , کلاسهای آزمون دکتری باغبانی-سبزیکاری , منابع کلیه گرایش های باغبانی-سبزیکاری , منابع کنکور دکترا باغبانی-سبزیکاری ,جزوه دکتری باغبانی-سبزیکاری , سوالات دکتری رایگان باغبانی-سبزیکاری ,دانلود تست دکتری باغبانی-سبزیکاری ,دانلود جزوه دکتری باغبانی-سبزیکاری , دانلود روش تست زنی باغبانی-سبزیکاری , درصدهای دکتری باغبانی-سبزیکاری , درصد قبولی دکتری باغبانی-سبزیکاری ,رتبه برای قبولی در دکتری باغبانی-سبزیکاری ,روش تست زنی بدون معلومات دکتری باغبانی-سبزیکاری , ثبت نام آزمون دکتری باغبانی-سبزیکاری , کارنامه قبولی دکتری باغبانی-سبزیکاری , رتبه 1 دکتری باغبانی-سبزیکاری , انتخاب رشته دکتری باغبانی-سبزیکاری , تکمیل ظرفیت دکتری باغبانی-سبزیکاری , دانلود رایگان سوالات آزمون های اخیر دکتری باغبانی-سبزیکاری , دانلود رایگان کلید سوالات آزمون های اخیر دکتری باغبانی-سبزیکاری , دانلود رایگان پاسخنامه تشریحی آزمون دکتری باغبانی-سبزیکاری , دانلود رایگان منابع آزمون دکتری باغبانی-سبزیکاری , دریافت رتبه ی آزمون دکتری , جزوات دکترا باغبانی-سبزیکاری , منابع دکتری باغبانی-سبزیکاری , دکتری , دکترا , منابع دکتری93 , منابع دکتری94 , منابع دکتری95 , منابع دکتری96 ,جزوات دکتری دانشگاه تهران باغبانی-سبزیکاری , جزوات دکتری ,آمادگي آزمون دکتری باغبانی-سبزیکاری , آزمون بدون كنكور دکتری باغبانی-سبزیکاری , مشاوره رایگان آزمون دکتری باغبانی-سبزیکاری , آزمون مرحله اي دکتری باغبانی-سبزیکاری ,دکتری بدون کنکورباغبانی-سبزیکاری,کلاس‌های کنکور دکتری باغبانی-سبزیکاری ,تاریخ کنکور دکتری باغبانی-سبزیکاری ,نتایج آزمون دکتری باغبانی-سبزیکاری , سرفصل ازمونهاي آزمايشي دکتری باغبانی-سبزیکاری , دروس تخصصی دکتری باغبانی-سبزیکاری ,برنامه آزمون آزمایشی دکتری باغبانی-سبزیکاری سنجش تكميلي , موسسات کنکور تدریس کننده دکتری باغبانی-سبزیکاری , برنامه ریزی دکتری باغبانی-سبزیکاری سنجش تکمیلی , فروش جزوات دکتری باغبانی-سبزیکاری ,سرفصل های آزمون آزمایشی دکتری باغبانی-سبزیکاری , ثبت نام آزمون هاي آزمايشي دکتری باغبانی-سبزیکاری ,آزمون آنلاين دکتری باغبانی-سبزیکاری ,آزمون حضوري دکتری باغبانی-سبزیکاری ,آزمون اينترنتي دکتری باغبانی-سبزیکاری , زمان اعلام نتايج كنكور دکتری باغبانی-سبزیکاری , زمان توزيع دفترچه ثبت نام آزمون دکتری باغبانی-سبزیکاری , کنکورهای آزمایشی دکتری باغبانی-سبزیکاری سنجش تکمیلی , بسته های آموزشی دکتری باغبانی-سبزیکاری , مشاوره کنکور آزمایشی دکتری باغبانی-سبزیکاری , کنکور آزمایشی دکتری باغبانی-سبزیکاری , تدریس خصوصی دکتری باغبانی-سبزیکاری , بودجه بندی آزمونهای آمادگی كنكور دکتری باغبانی-سبزیکاری , موسسات برگزار كننده کنکورهای ازمایشی دکتری باغبانی-سبزیکاری , ثبت نام آزمون دکتری باغبانی-سبزیکاری , زمان آزمون آزمايشي دکتری باغبانی-سبزیکاری ,سرفصل دروس آزمون دکتری باغبانی-سبزیکاری , سوالات کنکور آزمایشی دکتری باغبانی-سبزیکاری , خرید منابع آزمون دکتری باغبانی-سبزیکاری , زمان بندی ازمون های ازمایشی دکتری سنجش تکمیلی , برگزاری آزمون دکتری باغبانی-سبزیکاری ,فروش بسته آموزشی دکتری باغبانی-سبزیکاری , سر فصل امتحانات دکتری باغبانی-سبزیکاری , تقسیم بندی ازمون ازمایشی دکتری باغبانی-سبزیکاری ,هزینه آزمون آزمایشی دکتری باغبانی-سبزیکاری , دروس تخصصی کنکور دکتری باغبانی-سبزیکاری , قبولي تضميني آزمون دکتری باغبانی-سبزیکاری , زمان اجرای آزمون آزمایشی دکتری باغبانی-سبزیکاری , مشاوره و برنامه ريزي آزمون دکتری باغبانی-سبزیکاری , تاریخ برگزاری آزمونهای آزمایشی دکتری باغبانی-سبزیکاری , دانلود سؤالات كنكور دکتری باغبانی-سبزیکاری, بسته آموزشي دکتری باغبانی-سبزیکاری ,پك آموزشي دکترا باغبانی-سبزیکاری ,پكيج آموزشي دکتری باغبانی-سبزیکاری , دانلود ازمون ازمایشی دکتری باغبانی-سبزیکاری سنجش تكميلي ,خرید پستی بسته های دکتری باغبانی-سبزیکاری سنجش تکمیلی, تعداد داوطلبان دکتری باغبانی-سبزیکاری , فروش آزمون و بسته آموزشي دکتری باغبانی-سبزیکاری سنجش تکمیلی,آزمون آزمايشي رايگان دکتری باغبانی-سبزیکاری ,توصيه هاي ويژه براي دکتری باغبانی-سبزیکاری ,قبولي دکتری باغبانی-سبزیکاری بدون كنكور,جزوات تضميني دکتری باغبانی-سبزیکاری ,دانلود رايگان جزوات دکتری باغبانی-سبزیکاری سنجش تكميلي, دانلود رايگان كنكورآزمايشي دکتری باغبانی-سبزیکاری , موسسات برگزاركننده آزمون آمادگي كنكوردکتریباغبانی-سبزیکاری, مؤسسه آموزش عالی آزد سنجش تکمیلی اميركبير, ضرايب و دروس امتحاني دکتری باغبانی-سبزیکاری ,جزوات آزمون دکتری آزاد باغبانی-سبزیکاری ,قبولي دکتری باغبانی-سبزیکاری دانشگاه آزاد و علوم تحقيقات,جزوات قبولي دکتری وزارت بهداشت,قبولي در آزمون دکتری سراسري باغبانی-سبزیکاری ,قبولي تضميني دکتری باغبانی-سبزیکاری ,تكميل ظرفيت كنكور دکتری باغبانی-سبزیکاری ,دفترچه راهنماي ثبت نام آزمون دکتری باغبانی-سبزیکاری ,دانشگاه بدون كنكور دکتری باغبانی-سبزیکاری ,دانشگاه مجازي براي پذيرش بدون كنكور دکتری باغبانی-سبزیکاری ,جزوات دست دوم دکتری باغبانی-سبزیکاری ,برنامه ريزي و مشاوره رتبه 1 دکتری باغبانی-سبزیکاری ,كارنامه مرحله 1 دکتری باغبانی-سبزیکاری , كارنامه مرحله دوم دکتری باغبانی-سبزیکاری ,انتخاب رشته دکتری باغبانی-سبزیکاری ,مصاحبه آزمون دکتری باغبانی-سبزیکاری ,بورسيه دکتری باغبانی-سبزیکاری ,قبولي دکتری شبانه باغبانی-سبزیکاری ,قبولي آزمون دکتری پرديس بين الملل ,قبولي دکتری دانشگاه پولي,جزوات آپديت شده دکتری باغبانی-سبزیکاری ,قبولي با سهميه در ازمون دکتری باغبانی-سبزیکاری ,قبولي با سهميه استعداد هاي درخشان دکتری باغبانی-سبزیکاری ,آموزش تكميلي آزمون دکتری باغبانی-سبزیکاری با سنجش اميركبير,سنجش تكميلي آزمون دکتری باغبانی-سبزیکاری با سنجش اميركبير, دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , منابع دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , منابع رایگان دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , منابع آزمون دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , سوالات كنكور دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , تست های دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , جزوات دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , تست زنی دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , کنکور دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , منابع دکترا سراسری باغبانی-سبزیکاری , معرفی رشته دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , تست دکترا سراسری باغبانی-سبزیکاری , جزوات رایگان دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , کلاسهای آزمون دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , منابع کلیه گرایش های باغبانی-سبزیکاری , منابع کنکور دکترا سراسری باغبانی-سبزیکاری ,جزوه دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , سوالات دکتری سراسری رایگان باغبانی-سبزیکاری ,دانلود تست دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,دانلود جزوه دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , دانلود روش تست زنی باغبانی-سبزیکاری , درصدهای دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , درصد قبولی دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,رتبه برای قبولی در دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,روش تست زنی بدون معلومات دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , ثبت نام آزمون دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , کارنامه قبولی دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , رتبه 1 دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , انتخاب رشته دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , تکمیل ظرفیت دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , دانلود رایگان سوالات آزمون های اخیر دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , دانلود رایگان کلید سوالات آزمون های اخیر دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , دانلود رایگان پاسخنامه تشریحی آزمون دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , دانلود رایگان منابع آزمون دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , دریافت رتبه ی آزمون دکتری سراسری , جزوات دکترا سراسری , منابع دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , دکتری سراسری , دکترا سراسری , منابع دکتری سراسری93 , منابع دکتری سراسری94 , منابع دکتری سراسری95 , منابع دکتری سراسری96 ,جزوات دکتری سراسری دانشگاه تهران باغبانی-سبزیکاری , جزوات دکتری سراسری ,آمادگي آزمون دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , آزمون بدون كنكور دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , مشاوره رایگان آزمون دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,آزمون مرحله اي دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,دکتری سراسری بدون کنکورباغبانی-سبزیکاری,کلاسهای کنکور دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,تاریخ کنکور دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,نتایج آزمون دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , سرفصل ازمونهاي آزمايشي دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , دروس تخصصی دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,برنامه آزمون آزمایشی دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری سنجش تكميلي , موسسات کنکور تدریس کننده دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , برنامه ریزی دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری سنجش تکمیلی , فروش جزوات دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,سرفصل های آزمون آزمایشی دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , ثبت نام آزمون هاي آزمايشي دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,آزمون آنلاين دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,آزمون حضوري دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,آزمون اينترنتي دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,زمان اعلام نتايج كنكور دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,زمان توزيع دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , کنکورهای آزمایشی دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری سنجش تکمیلی , بسته های آموزشی دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , مشاوره کنکور آزمایشی دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , کنکور آزمایشی دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , تدریس خصوصی دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , بودجه بندی آزمونهای آمادگی كنكور دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , موسسات برگزار كننده کنکورهای ازمایشی دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , ثبت نام آزمون دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , زمان آزمون آزمايشي دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,سرفصل دروس آزمون دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , سوالات کنکور آزمایشی دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , خرید منابع آزمون دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , زمان بندی ازمون های ازمایشی دکتری سراسری سنجش تکمیلی , برگزاری آزمون دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,فروش بسته آموزشی دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , سر فصل امتحانات دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , تقسیم بندی ازمون ازمایشی دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,هزینه آزمون آزمایشی دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , دروس تخصصی کنکور دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , قبولي تضميني آزمون دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , زمان اجرای آزمون آزمایشی دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , مشاوره و برنامه ريزي آزمون دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , تاریخ برگزاری آزمونهای آزمایشی دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , دانلود سؤالات كنكور دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری, بسته آموزشي دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,پك آموزشي دکترا سراسری باغبانی-سبزیکاری ,پكيج آموزشي دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , دانلود ازمون ازمایشی دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری سنجش تكميلي ,خرید پستی بسته های دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری سنجش تکمیلی, تعداد داوطلبان دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , فروش آزمون و بسته آموزشي دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری سنجش تکمیلی,آزمون آزمايشي رايگان دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,توصيه هاي ويژه براي دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,قبولي دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری بدون كنكور,جزوات تضميني دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,دانلود رايگان جزوات دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری سنجش تكميلي, دانلود رايگان كنكورآزمايشي دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , موسسات برگزاركننده آزمون آمادگي كنكوردکتری سراسریباغبانی-سبزیکاری, مؤسسه آموزش عالی آزد سنجش تکمیلی اميركبير, ضرايب و دروس امتحاني دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,جزوات آزمون دکتری سراسری آزاد باغبانی-سبزیکاری ,قبولي دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری دانشگاه آزاد و علوم تحقيقات,جزوات قبولي دکتری سراسری وزارت بهداشت,قبولي در آزمون دکتری سراسری سراسري باغبانی-سبزیکاری ,قبولي تضميني دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,تكميل ظرفيت كنكور دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,دفترچه راهنماي ثبت نام آزمون دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,دانشگاه بدون كنكور دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,دانشگاه مجازي براي پذيرش بدون كنكور دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,جزوات دست دوم دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,برنامه ريزي و مشاوره رتبه 1 دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,كارنامه مرحله 1 دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری , كارنامه مرحله دوم دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,انتخاب رشته دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,مصاحبه آزمون دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,بورسيه دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,قبولي دکتری سراسری شبانه باغبانی-سبزیکاری ,قبولي آزمون دکتری سراسری پرديس بين الملل ,قبولي دکتری سراسری دانشگاه پولي,جزوات آپديت شده دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,قبولي با سهميه در ازمون دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,قبولي با سهميه استعداد هاي درخشان دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری ,آموزش تكميلي آزمون دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری با سنجش اميركبير,سنجش تكميلي آزمون دکتری سراسری باغبانی-سبزیکاری با سنجش اميركبير

logo-samandehi
cool hit counter
تمامی كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران میباشد.